De groeten uit Doetinchem (2)

Bijna 2 maanden na de eerste “nieuwsbrief” is het zachtjesaan tijd voor weer wat informatie uit de nieuwe woonplaats. We beginnen al aardig te wennen hier. Binnen in huis zijn we nu bijna klaar en we verleggen de aandacht meer naar de tuin. We zijn zeer benieuwd wat er allemaal opkomt en ook naar de bloei en de kleuren van struiken en bomen. We gaan het eerste seizoen onze ogen goed de kost geven voordat we eventueel forse ingrepen gaan doen. Voorlopig blijft het vooral bij snoeien. Met het zeer redelijke weer van de laatste tijd zijn we ook al bezig met een eerste verkenningsronde van de omgeving. Ook heb ik al de eerste fietstochtjes gemaakt, onder meer door het heuvelachtige Montferland. Je waant je dan bijna in Zuid-Limburg.

Bij de SVDoetinchem bevalt het me goed; het is natuurlijk geen SC Steenwijk, maar het kan er alleszins mee door. De speellocatie is de benedenzaal van een eetcafé aan de markt, dus helemaal in het centrum. Er wordt geen zaalhuur betaald. De consumpties halen we zelf bij de bar op en ze kosten rond de €2. Vorige week konden we er niet terecht en weken we uit naar een denksportcentrum meer aan de rand van de stad. Vroeger is dat ook de speellocatie geweest, maar vanwege de (hoge) kosten en de ligging is men daar vertrokken. Thuiswedstrijden van het eerste, die op zaterdag plaatsvinden, worden er nog wel gehouden vanwege de drukte en minder goede bereikbaarheid van het stadscentrum op de zaterdagmiddag.

Het schaakgebeuren op de clubavonden is divers. Per 4 of 5 weken heb je afwisselend de externe kompetitie, een roosterwedstrijd ( 2 groepen van ca 12 spelers die een halve kompetitie spelen over het jaar heen), een interne individuele bekerwedstrijd (volgens het knock out systeem), een ladderwedstrijd ( soort Keizersysteem) en rapidwedstrijden (afhankelijk van wat je zelf wilt 2 tot 4 partijen op een avond). Een ladderwedstrijd kan overigens op elke avond (bijv. als je uitgebekerd bent). Al met al behoorlijk afwisselend. Zelf heb ik inmiddels 2 keer meegedaan met het derde team en beide keren gewonnen, wat voor het hele team resulteerde in een overwinning en een gelijkspel. Voor de beker doe ik nog mee (ik had een bye de laatste ronde) en de overige interne partijen heb ik verloren op 1 remise na; je speelt in het algemeen ook wel tegen erg sterke tegenstanders.

Het 100-jarig bestaan van de club is ondertussen ook gestart. De eerste happening was een officiële receptie, waar ook de burgemeester een toespraak hield. De eerste dinsdag in februari viel precies op de eigenlijke verjaardagsdatum. We hebben toen met z’n allen de verschillende vormen van fantasieschaak gespeeld die in april ook bij het eerste Nederlandse kampioenschap fantasieschaak (door de SVDoetinchem georganiseerd) zullen worden gespeeld. Zelf vond ik de ene variant wat leuker dan de andere, maar al met al was het een heel geslaagde avond. Ik zou me kunnen voorstellen dat je zoiets op een van de “vrije” avonden in Steenwijk ook doet. De verschillende vormen alsmede de spelregels kun je vinden op de website van de club.

Zo, ervan uitgaande dat er ook nog een derde nieuwsbrief volgt, lijkt het me verstandig om nu maar te stoppen. Overigens volg ik via internet nog altijd wekelijks met veel plezier en af en toe verbazing over individuele uitslagen de schaakgebeurtenissen in Steenwijk.

Groeten van Adri Maranus

.