Pijnlijke missers!

Het is alweer een flinke tijd geleden dat er een verslag van de dinsdagavondgebeurtenissen op de site stond, sorry daarvoor. De verklaring is heel simpel : het is veel leuker om wonderlijke schaakkortsluitingen te beschrijven als die van een ander
zijn en niet van jezelf.
Kijk eens wat mij in de partij tegen Wolter overkwam:
Wolter had als laatste zet 16. ... c4 gespeeld en na 17. Le2 was er nog niet veel aan de hand geweest, maar ik zag iets leuks: 17. fxg6 cxd3 18. Txf6 . Wegens mat op h7 kan de toren niet genomen worden, dus 18. ...fxg6 19. De6+ Kh8 . Nu had ik gewoon 20. Txf8 Txf8 21. cxd3 moeten spelen, maar ik zag weer iets leuks : 21. Dxd6 Dxd6 22. Txd6 dxc2 23. Td2 Lxc3 24. bxc3 Le4 25. Ld4+ met stukwinst. Wolter accepteerde gelaten het stukverlies met 25. ....Kg8 en zonder te kijken speelde ik 26. Txe4??? waarop Wolter zijn c-pionnetje doorschoof en een dame vroeg. Hij had ook bescheidener om een toren kunnen vragen, want het is zowel met een dame als met een toren mat in drie!

Ook met zwart tegen Jon ging het helemaal mis:
In deze stelling speelde Jon 22. h6 en als ik nu gewoon 22. Lh8 gespeeld had lag er nog een zware strijd in het verschiet. Maar na mijn zet 22. ...Ph5 was het wel zo'n beetje uit. Jon sloeg natuurlijk niet met de pion op g7, maar met het paard en dus kwam ik een stuk achter. Ik probeerde nog van alles, tenslotte staat de witte koning niet erg safe en zijn er een heleboel witte stukken die niet erg actief staan, maar Jon gaf het niet meer uit handen.



De lentecompetitie is inmiddels ook drie ronden onderweg en er begint wat tekening in de strijd te komen. Wel is het zo dat van de topvijf Michiel en Yun Che binnenkort waarschijnlijk afhaken.
Er stond afgelopen dinsdag weer eens een Kreulen tegen Kreulen op het programma. Sr had wit en had een goede stelling kunnen krijgen toen jr  een nogal gewaagde zet speelde: 10. ...e5?
Na bv. 11. Pc2 blijft Roel met een nauwelijks te repareren zwakte op de d-lijn zitten. Roelof speelde echter 11. Pd5 en daar had Roel op zijn beurt van kunnen profiteren: 11. ...Pxd5 12 cxd5 en nu niet Pe7? zoals Roel speelde, maar exd4. Op 13. dxc6 volgt dan d3! met stukwinst, want na 14. Lxg7 heeft zwart het tussenzetje dxe2.

Dit is de partij tussen Frans en Yun Che. Na lang wroeten kan wit eindelijk iets oogsten: 34. Lxc6 . Yun Che speelde nu 34. ...Lb7 om de sterke witte loper af te ruilen en Frans ging verder met 35. Lxb7 Txb7 . Een paar zetten later gaf hij remise, want hij zag niet hoe het verder moest. Op zet 35 raadt Fritz  Lxd7! aan, een dame-offer.
Op 35. ...Lxg2 volgt nl. 36. Pg6+ Kg8 37. Le6+ Tf7 38. Kxg2.
Zwart zit nu volkomen in de tang! Zwart doet er dus ook verstandig aan de dame op g2 met rust te laten en 35. ... Dxd7 te spelen.
Wit heeft dan een kwaliteit en een pion meer, maar net als in de partij is er een stelling ontstaan waarin nauwelijks nog vorderingen gemaakt kunnen worden.