Partijanalyse Jon Derks - Auke van Urk


A B C D E F G H
8 8
7 7
6 6
5 5
4 4
3 3
2 2
1 1





A B C D E F G H






Jon Derks - Auke vanUrk
1-0, 27-4-2010.
[#] 1.d4 d5 2.c4 e5 3.a3 exd4 4.Qxd4 Nc6 5.Qxd5 Qf6 6.Nc3 Be6 7.Qb5 O-O-O 8.Bg5 Nd4 9.O-O-O Qg6 10.Rxd4 Rxd4 11.Qe8 Rd8 [1-0]

Jon Derks – Auke van Urk, 





1e ronde play offs, 27 april 2010

Commentaar:Jon Derks
1. d4 
Dat doe ik bijna nooit (meer); je had natuurlijk op c4 gerekend?
……….. d5
2. c4 e5 
Ai, Albins tegengambiet; had ik even vergeten dat je dat de laatste tijd speelt. Hoe ging dat toch ook al weer? Lang geleden hadden we Pim Zalsman op de club, die was gek op Albin. Na dxe5 komt d4 en dan moet je razend oppassen met wit. Ik kan me nog wel herinneren dat je de zwarte lopers en paarden absoluut van b4 moet zien weg te houden. Meteen dan maar, we zien wel wat er van komt.
3. a3 exd4
4. Dxd4 Pc6
Hé, geef je die pion cadeau? Ja, ik zie het al: Dxd5 – Le6, Dxd8 - Txd8 en je staat geweldig voor je ene pionnetje (dat ik bovendien nog maar moet zien te houden…). 
Maar ja, ik heb A gezegd, dus… 
5. Dxd5 Df6
Oh…? Ja, ja, ik snap het, dames op het bord houden, dan Le6 en de toren naar d8. 
Niet lekker! Df3 kan, maar jij ruilt natuurlijk niet, jij láát ruilen, dan komt je andere paard ook nog in het spel. Mijn dame blokkeert op f3 gewoon mijn paard! En wat te denken van Pd4, met de dreiging Pc2? Ik moet nodig e3 doen, echter dan wel graag eerst de loper eruit; maar dat kan na Df6 natuurlijk nog niet, dan valt b2 en daarna Ta1. Eerst maar b2 beschermen, op Pd4 heb ik altijd nog De4+, dan is c2 gedekt. 
6. Pc3 Le6
7. Db5
Geen lekker plekje, maar is er iets beters? In ieder geval staat Pc6 even gepend. Lang rokeren kun je niet, dat kost je de kwaliteit na Lg5.
……. 0-0-0
Pardon?
8. Lg5 Pd4
Wát? Verrek, Lxf6 – Pc2 mat!!! Jij bent tactisch toch een stuk handiger dan ik, zeg. Maar dat wist ik al lang! 
Wat kan ik nog?
9. 0-0-0
Ik zie niks beters. Paard neemt dame, loper neemt dame, torenruil op d1 en vervolgens gaat c4 verloren. Of a3! Of allebei? Nou ja, in ieder geval zou ik er nog met een blauw oog van afkomen. 
……… Dg6
Ja, die zag ik aankomen. Dreigt mat en dameverlies tegelijk! Er zit maar één ding op: de kwaliteit geven. Die had ik juist zelf gedacht te winnen… 
10. Txd4 Txd4
Jammer dat die toren na De8+ weer terug kan naar d8. 
Wat zegt u? En die loper op g5 dan?
11. De8+ 
Hoezo, tactisch handiger? 
Ik geef toe: dit was meer een tombola dan een serieuze schaakpartij.