Jeugdschaak journaal
Op 19 januari zijn wij (Dick Stavast en Jon Derks) begonnen met schaaklessen voor de jeugd. Er hebben zich negen jongens en twee meisjes aangemeld, van vijf verschillende scholen. De jongste is 9 jaar, de oudste 12. Ze konden allemaal al een beetje schaken, de meesten hebben ook meegedaan aan ons scholierentoernooi. Door simultaan te spelen en de zetten te noteren hebben we in les 1 een beeld gekregen van de niveauverschillen. Daarna hebben we de kinderen ingedeeld in twee groepen, waar we afwisselend les aan geven. We stellen zelf een programma samen, daarbij voornamelijk gebruik makend van de KNSB-cursus (voorlopig alleen Stap 1) van Brunia en Van Wijgerden en van de serie Prismaboekjes van Bouwmeester.
De groep met de wat verder gevorderden is in de lessen 2 en 3 bezig geweest met de principes van de opening: centrumpionnen naar voren, stukken eruit, rokeren. Ze hebben bijvoorbeeld de volgende opdrachten gehad:
- opening: 1. e2-e4 e7-e5, 2. Pg1-f3; zwart kan e5 op zeven manieren dekken; zoek die; welke zijn heel slecht? (Zie Bouwmeester, dl. 1, pag. 88 e.v.)
- welke goede zetten zie je voor wit na 2. …. Pb8-c6?
- vervolg van opening: 1. e2-e4 e7-e5, 2. Pg1-f3 Pb8-c6, 3. d2-d4; wit maakt zwarts centrumpion e5 onschadelijk door hem af te ruilen tegen zijn eigen centrumpion d4. Wat vind je van de stelling na 3. e5xd4, 4. Pf3xd4? Wat is nu een goede zet voor zwart?
4. Schotse partij: 1. e2-e4 e7-e5, 2. Pg1-f3 Pb8-c6, 3. d2-d4 e5xd4, 4. Pf3xd4 Pg8-f6, 5. Pb1-c3 Lf8-b4, 6. Pd4xc6 b7xc6, 7. Lf1-d3 d7-d5,
8. e4xd5 c6xd5, 9. 0-0 0-0
Speel vanuit deze stelling tegen elkaar een partijtje!
De groep met (bijna) beginnelingen heeft tot nu toe oefeningen gehad in zaken als schaak zetten, mat zetten en schaak opheffen. Alle kinderen van beide groepen krijgen telkens werkbladen mee als “huiswerk”.
Tot nu toe hebben de kinderen er veel plezier in en wij ook!
Jon Derks & Dick Stavast.