Wat we allemaal hebben laten liggen

Het leek een niet al te moeilijke klus, ons veilig spelen tegen DSC dat met 0 matchpunten onderaan stond in de promotieklasse. Een gelijkspel was daarvoor voldoende geweest, want sinds de FSB-jaarvergadering van 1 oktober jl. is degradatie uit de promotieklasse niet meer afhankelijk van de resultaten van de FSB-teams die in de 3e klasse van de KNSB uitkomen, er degraderen uit een promotie-klasse van 8 teams - zoals dit jaar - gewoon altijd twee teams.
Het werd  echter 3½ - 4½ , waarbij we in zeker 4 partijen een halfje of meer hebben laten liggen.
Op de partij van Henk viel niets aan te merken, zoals hij dit jaar al zo vaak heeft laten zien won hij een pionnetje, won nog eens een pionnetje en liet zijn tegenstander Gerard Baars kansloos in het eindspel. Met 5 uit 6 behoort hij dan ook tot de topscorers uit de promotieklasse. Bij de partijen van Michiel, Marcus en Wolter werd vrij snel de vrede getekend. Maar dat we uit de vier resterende partijen nog slechts 1 schamel puntje wisten te scoren was vrij bedroevend.
Ik geef wat partijfragmenten.
Eerst van bord 1, Frank Schuurmans tegen Dick, doorschuifvariant van het Frans


En dan mijn partij. Teamcaptain Jon had mij voor de wedstrijd nog gevraagd of ik niet liever aan een ander bord dan bord 2 wilde zitten, mijn score tegen Roel Hazenberg is namelijk bar slecht. Maar de enige manier om daar wat aan te doen is de strijd aangaan en dat ging mij aanvankelijk goed af. In een Siciliaan kwam ik heel goed uit de opening.



Het bizarste tafereel speelde zich af aan bord 6 bij teamcaptain Jon



Tenslotte Roel aan bord 8



Dankzij al deze missers kunnen Schaakwoude 2 en DSC ons nog voorbij in de laatste ronde.
Ook aan de kop van de ranglijst is het spannend, Philidor 3 versloeg Schaakwoude 1 en is nu samen met Schaakwoude lijstaanvoerder, maar Schaakwoude heeft wel 1 bordpuntje meer.