Teamresultaten



Er ontbreekt op deze website nog wat informatie over de recente prestaties van de teams, omdat de gebruikelijke redacteurs daarvan het druk hebben met het FK60+. Daarom maar iets van mijn hand.
Steenwijk 2 won vorige week  in Sneek van hun 4e team met 4,5-3,5, terwijl Steenwijk 3 thuis 2-2 gelijkspeelde tegen F-pion 3.
Afgelopen  maandag was er de halve finale van de FSB beker in Emmeloord. Een uitgebreid verslag staat te lezen op de Emmeloorder website. Michiel won, Marcus verloor. Over mijn partij staat hieronder iets. Auke had de betere stelling na de bereikte 1,5-1,5 stand, maar had helaas te weinig tijd om de winst te realiseren en moest zelfs opgeven. Het einde van het bekeravontuur van dit jaar, maar we hadden best een goede kans om de Berend Nauta Bokaal nog een jaar te houden....

Timo Koffeman (2076) - Henk van Dijk (1845)

Timo heeft heel erg gewonnen gestaan (tot +9 voor wit), maar speelde ondanks zijn voorsprong in tijd te passief,  waardoor ik uiteindelijk naar een goed staand toreneindspel ontsnapte. Er was zelfs een directe winst mogelijk in de volgende stelling na 53. Tc5.






Ik zag dat Txc5 54.dxc5 b3 zou verliezen, omdat de zwarte pion wel te stoppen is maar de witte niet, en speelde b3, wat weliswaar een gewonnen stelling oplevert, maar die was met ruim 1 minuut op de klok + 15 seconden per zet moeilijk te verzilveren. Uiteindelijk werd het daardoor remise. Geen onterechte uitslag gezien de wederzijdse blunders. Wederzijds: want Tc5 was wel degelijk een blunder. Na Txc5 dxc5 wint de tussenzet f5+ onmiddellijk.  De essentie is dat, als de witte koning naar de b-pion loopt,  er ruimte gemaakt is voor de zwarte koning om via f6 beide witte pionnen onschadelijk te maken, waarna de verbonden e+f pionnen winnen. Wit kan de doorgang van de zwarte koning op drie manieren verhinderen. Kxf5 betekent dat de zwarte pion promoveert met schaak en dan de promotie van de witte verhindert. Na Ke5 promoveren beide pionnen, maar gaat wit mat door De4. Na Kd5 en wederzijdse promotie kan wit dameruil op c8 niet verhinderen waarna de f-pion beslist. Ik zag het allemaal pas toen mijn schaakprogramma het me vertelde...