Dag beste schaakstudent!
Wij hebben besloten om dit seizoen niet meer door te gaan met lessen. De komende maanden zijn daar niet zo geschikt voor. Met mooi weer doen jullie vast liever iets anders, en wij ook!
In september begint het nieuwe schaakjaar weer.
Dan gaan we nadenken over de vraag hoe we met de lessen verder gaan. Waarschijnlijk beginnen we dan met een nieuwe startersgroep. Als het niet te belastend wordt, kunnen we misschien proberen om met de leerlingen van dit jaar nog een paar stappen verder te gaan. Maar dat is dus nog even afwachten. Als dat doorgaat, dan krijg je in het najaar wel een brief van ons daarover, om te beslissen of je dan weer mee wilt doen.
Blijf lekker schaken in de zomer, daag je vader, moeder, broers, zussen, neefjes, vriendjes en buurkinderen uit en hak ze in de pan!
Dick en Jon
Dick Stavast en Jon Derks hadden van januari tot mei zeventien kinderen te gast in hun schaaklessen op maandagmiddagen in het gebouw van de Vuso. Eén meisje haakte snel af, de zestien anderen hebben tot het eind doorgezet (helaas daarbij slechts één meisje), waarvan tien die alle twaalf lessen hebben gevolgd. De overige zes zijn pas bij les 6 ingestapt, namelijk in het kader van het gemeentelijk sportproject voor schooljeugd dat begin maart van start ging. Het vergde wel wat flexibiliteit om die nieuwe toestroom halverwege in het programma in te passen.
Zes leerlingen vormden bij Dick de groep “gevorderden”, aan tien “beginners” mocht Jon zijn hart ophalen; zijn professionele vaardigheid om klassen bij de les te houden kwam hem daarbij af en toe goed van pas…
Eén kind zat al in de brugklas (Eekeringe), de rest kwam van acht verschillende basisscholen uit Steenwijkerland; gelijkmatig gespreid over de groepen 6, 7 en 8; echter ook één jongen uit groep 5 en één jonkie zelfs uit groep 4.
Allemaal ontvingen ze na afloop bijgaande brief. Vergezeld van een “diploma” met daarop aangegeven wat ze in de loop van de lessen geleerd en beoefend hebben. Voor een indruk daarvan: zie de afbeelding. Dit is het diploma voor de beginnersgroep. Bij de gevorderden stond er ook nog op: mat in twee, penning, dubbele aanval en uitschakelen van verdedigers.
Na twaalf lessen kunnen ze allemaal een partij redelijk opzetten, onbegrijpelijke of nutteloze zetten in de opening hebben ze inmiddels afgeleerd (bijvoorbeeld openen met h2-h4 of binnen tien zetten zeven keer de dame verplaatsen in de hoop een stuk van de ander te vangen). Hoe ze verder gaan als de poppetjes een beetje logisch op het bord staan, dat verschilt erg. Sommigen maken binnen de kortste keren een blunder, doordat ze nog niet alles tegelijk kunnen overzien. Maar dat gebeurt bij ons op de club ook! Een stuk of vier, vijf kinderen zouden in onze ladder wel al een bescheiden partijtje kunnen meeblazen. Die zien ook de overkant van het bord, ze kunnen plannen maken en ze hebben in de gaten waar de tegenstander op uit is. En ze laten zich niet meer plompverloren mat zetten of een stuk afpakken.
Hoe we als club verder zouden kunnen gaan vanuit de nu gelegde ondergrond, daar moet het bestuur zich maar eens op beraden. Het zou in ieder geval de moeite waard zijn om met een stuk of wat van de net opgehouden leerlingen contact te blijven onderhouden.