Een bericht uit Doetinchem

Beste schaakvrienden,

Het is alweer 4 weken geleden dat we afscheid namen van elkaar. Het rapidschaakevenement was heel geslaagd, vooral ook door de enorme opkomst van zowel actieve als “slapende” leden van de club, alsmede door de mogelijkheid om tussen de bedrijven door gezellig met elkaar te kunnen praten.

Inmiddels hebben we niet stil gezeten. De verhuizing is vlotjes verlopen, maar voor je alles weer uitgepakt en een plekje gegeven hebt is een hele klus. Gelukkig zijn nu de laatste van de ca 200 verhuisdozen leeg en is de verhuizing bijna voltooid. Tussen al die activiteiten door hebben we –iets minder uitbundig dan in andere jaren- een kerstboom neergezet en versiering aangebracht, wat allemaal bijdroeg om ons hier snel thuis te voelen in ons nieuwe huis. Ook zijn we weer opa en oma geworden van onze Doetinchemse dochter en schoonzoon die half december met hun tweede adoptiedochter terugkeerden uit China.

Op 18 december ben ik voor het eerst naar SVD (Schaakvereniging Doetinchem) geweest. Mijn bedoeling was om eens even rond te kijken, maar ik kon meteen meedoen voor de laddercompetitie. Door alle drukte en gebrek aan wedstrijdroutine werd het een nederlaag. Verder ga ik meedoen aan de roostercompetitie en het rapidschaken. Deze drie vormen worden allemaal gebezigd en je kunt aan alle vormen meedoen.

De club is de laatste jaren flink kleiner geworden (waar heb ik dat eerder meegemaakt) en op het moment niet eens zoveel groter dan SC Steenwijk. Er is een hele sterke bovenlaag (eerste team speelt 3de klas KNSB), de rest is van beduidend lager niveau (tweede en derde teams spelen laag in de onderbond). Ook om die reden werd ik met open armen als nieuw clublid onthaald en het is de bedoeling dat ik ook extern al meteen kan meedoen.

De club beleeft haar honderdjarig bestaan en in dat kader zijn er verschillende activiteiten, onder meer in april het Nederlands kampioenschap fantasieschaak. Wie daarover meer wil weten moet maar eens op de website van SVD kijken (www.svdoetinchem.nl). Volgende week dinsdag is net als in Steenwijk na twee verplichte feestrustdagen de volgende speelavond.

Natuurlijk volg ik wekelijks de Steenwijkse schaakzaken en heb ik gezien dat het extern heel goed is gegaan, bravo!

Voor dit ogenblik stop ik deze “nieuwsbrief” . Ik wens alle leden van de club het allerbeste voor het komende jaar, een goede gezondheid en veel schaakplezier.

Hartelijke groeten ook namens Chris van

Adri Maranus,